Bröd av baguettedeg




Bilderna är inte mycket för världen, men mamma hade inte tålamod nog att vänta med att äta av brödet till dagen efter. Därför fick jag alltså skära upp och fota direkt, på kvällen utan bra ljus. Med en enkel digitalkamera förstår ni nog hur det gick! Ser ni det stora hålet förresten?!


Igår var alla mina bröd slut så det var verkligen dags att baka. Jag ville ha ett ljust, fluffigt bröd med frasig skorpa som skulle gå (relativt) snabbt att göra. Ett surdegsbröd går ju inte att göra riktigt snabbt. Valet föll på en baguettedeg men då jag inte har några baguetteplåtar och inte kände för att forma baguetter så tänkte jag att man kan väl göra ett "baguettebröd"?.

Jag började klockan 10 på morgonen med steg 1, och enligt receptet ställde jag degen i kylen. Klockan 18 så var det dags för steg 2, då bubblade degen riktigt fint och hade jäst en hel del. Jag fortsatte att följa receptet ändå till andra jäsningen. Eftersom baguetterna innehöll 5 gram jäst utöver surdegen så behövde de inte jäsa riktigt lika länge som de andra surdegsbröden jag bakat, det räckte med 2 timmar och 20 minuter. Jag ville ha ett stort, runt bröd och då var kruxet hur jag skulle få det på bara en jäsning - få både form och volym. Efter lite funderingar så bestämde jag mig för att "tillverka" en jäskorg, det vill säga lägga två handdukar i en bunke. Jag mjölade handdukarna lite och skjutsade över degen i min "jäskorg". Degen ska vikas två till tre gången under jäsningen och det gick precis lika bra att vika brödet i "jäskorgen", till min stora glädje. Vid sista vikningen så rundrev jag även brödet lite.

Väl inne i ugnen reste sig brödet mycket fint och fick en gyllenbrun skorpa. Det här experiementet blev blev andra ord riktigt lyckat. Och smaken på brödet sen, mmm... Det här är nog ett av mina nya favoritbröd! Jag älskar baguette, och att få på den smaken som ett stort bröd blev väldigt bra. Fluffigt, ljust, enkelt och snabbt! Receptet kommer från Martin Johanssons bok Surdegsbröd. Jag tror inte att jag får skriva ut receptet, men här är ett annat baguetterecept som låter trevligt (dock utan surdeg...), från Martins blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar