En lyckad nödlösning


Det första jag tänker på när jag kommer hem vid middagstid och har varit ute och rest är scones och te. Så det fick det bli idag när vi kom hem från Skåne och Göteborg. Mitt bästa sconesrecept är, lite otippat, ett som vi gjorde på hemkunskapen i 5:an! Det smakar inte alls bakpulver som jag tycker att vanliga scones kan göra, utan har en mer "brödig" smak. Dessutom är de nyttiga, enkla och går snabbt att göra.

Nyttiga scones - 8 st


  • 1½ dl fiberhavregryn/rågflingor
  • 2½ dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • ½ tsk salt
  • 2 dl filmjölk/naturell yoghurt

Sätt ugnen på 275 grader. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt filmjölken och rör till allt blandats. Fördela åtta degklickar på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen ca 8-10 minuter. Ät direkt eller låt svalna på galler.

Variation: Byt ut yoghurten/filmjölken mot vaniljyoghurt. Blanda i lite blåbär eller hallon och strö eventuellt lite råsocker på toppen.

På denna hade jag philadelphiaost och tomat respektive mormors lemon curd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar